fbpx

6 tips voor meer energie op het werk

Door coach Peggy Janssens

Een van de meest gehoorde frustraties tijdens coachingsessies, is het gebrek aan energie, tijdens of na het werk. Ook mensen die tevreden zijn in hun job en fijn samenwerken met collega’s, klagen erover, en zeker tijdens de winterperiode. Het huidige werkritme is torenhoog en energievreters liggen overal op de loer.

Met deze 6 tips vermijd je dat je energiepeil overdag onder zakt en dat je je ’s avonds compleet uitgeput en leeg voelt.

Tip 1: Plan korte rustpauzes in

Een korte koffiepauze inplannen in je agenda? Het klinkt misschien bizar, maar als je dit niet doet, dan komt het er niet van. Ook in de namiddag plan je best een moment in om even op adem te komen en te ontspannen. Maak een praatje met een collega of ga een frisse neus halen. Op die manier kunnen de spanningen even wegvloeien en vermijd je dat ze zich verder ophopen.

Tip 2: Maak dagelijks een haalbare to-do lijst

Begin je dag met een haalbaar lijstje met wat je zeker wilt doen vandaag. Belangrijk is hier het woord ‘haalbaar’: dat betekent dat je ruimte moet vrijlaten voor onverwachte zaken of dingen die misschien meer tijd vragen dan verwacht. Delegeer ook taken die niet bij jouw takenpakket horen.

Tip 3: Focus op de taken die je energie geven

Wat jou energie geeft, zijn meestal de taken die jou het beste liggen en waar je het meeste rendement uithaalt. Zoek uit welke taken energie vreten. Misschien horen ze helemaal niet bij jou thuis? Of zijn ze overbodig? Leer ook neen zeggen en benoem duidelijk waarom. Collega’s zijn geen helderzienden, maar ze hebben meestal wel begrip als je duidelijk jouw visie uitlegt.

Tip 4: Doe 1 taak tegelijk

Multitasking mag dan aanlokkelijk lijken; het eindresultaat is meestal een berg onafgewerkte taken en een hoofd vol mist. Studies wijzen uit dat het ook echt schadelijk is voor je brein. Focus daarom op één taak tegelijk en vink deze af zodra het in orde is. Dit gaat sneller, geeft meer voldoening en de kwaliteit van het afgeleverde werk is beter.

Tip 5: Beweeg

Kom van je stoel af. Zorg dat je minstens elk uur even beweegt. Ga naar je collega toe in plaats van te bellen of mailen, of doe een vergadering eens al wandelend in de frisse lucht.

Tip 6: Visualiseer je doelen

Stel dat je doel is om meer ontspanningsmomenten te nemen door de dag. Maak dan een kaartje of foto die jou instant aan ontspanning doet denken en zet het op een zichtbare plaats. Zo herinner je jezelf er aan hoe belangrijk dat dit voor jou is.  Bovendien maak je het zichtbaar voor je collega’s. Misschien kunnen jullie samen eens een pauze inlassen?

Lukt het met deze tips nog steeds niet om je energiepeil op te krikken? Dan is er misschien meer aan de hand. Misschien zit je niet in de juiste job? Of loopt de communicatie met je collega’s spaak? Dergelijke energievreters kunnen we oplossen tijdens loopbaanbegeleiding. Meer weten? Kom eens langs voor een gratis kennismakingsgesprek.