Meditatie in een notedop

Door coach Peggy Janssens

Meditatie hoort al lang niet meer thuis in het alternatieve hoekje. Intussen werd ruimschoots wetenschappelijk bewezen dat het je stressniveau verlaagt, je zenuwen tot rust brengt en je energie en concentratievermogen een flinke boost geeft. Niets dan winst dus, zeker voor wie hooggevoelig is.

Toch voelen veel mensen nog een zekere weerstand tegenover meditatie. En dat is logisch, want zeggen: ‘ik mediteer’, is vergelijkbaar met zeggen ‘ik doe aan sport’. Er zijn namelijk enorm veel verschillende meditatietechnieken en daardoor is het niet altijd makkelijk om te weten waar te beginnen. De beste manier om te ervaren wat meditatie voor jou kan doen, is het om het gewoon uit te proberen. Daarom geef ik je graag 5 tips zodat je op een laagdrempelige manier kunt uitzoeken of het iets voor jou is.

Wat?

Kort gezegd is meditatie een techniek waarmee je een bepaalde staat van bewustzijn kunt creëren waarbij je lichaam en geest tot rust komen. Het heeft ook heel wat positieve effecten op je brein en je gezondheid.

Een veel gehoorde misvatting is dat je bij meditatie je hoofd moet leeg maken. Dat is zeker niet de bedoeling. Het gaat eerder om het waarnemen van je gedachten zonder er in mee te gaan. Dit helpt bij het verwerken indrukken en het loskomen van vaste (negatieve) denkpatronen. Je kunt het beschouwen als een opruimactie in je hoofd.

Hoe?

Er zijn heel wat verschillende manieren en methoden om te mediteren. Een handig boek om wegwijs te raken is Het no-nonsense meditatie-boek van Steven Laureys. Ook zijn er tal van handige en laagdrempelige apps zoals Calm, Headspace of Insight Timer. De meeste meditaties vertrekken vanuit je ademhaling.

Wanneer?

De beste momenten om te mediteren zijn ’s ochtends na het ontwaken en ‘s avonds voor het slapen gaan. Op die momenten ben je het meest ontvankelijk voor een meditatieve toestand. ’s Ochtends mediteren zorgt ervoor dat je de dag met een frisse geest en extra energie start, en ’s avonds helpt het je om de gedachten van de afgelopen dag te verwerken en met een opgeruimde geest te gaan slapen. Uiteraard kun je het op elk moment van de dag doen. Zo zijn er mensen die mediteren terwijl ze in de file staan of tijdens een boswandeling.

Waar?

Om te mediteren zoek je best een rustig plekje op waar je comfortabel kan zitten. Dit hoeft geen kleermakerszit te zijn, het kan ook prima op een gewone stoel. Belangrijk is dat je rug recht is en dat je vlot kan ademen. Zorg er ook voor dat je niet gestoord kan worden, dus zet best je telefoon op vliegtuigmodus en laat eventuele huisgenoten weten dat je even niet beschikbaar bent.

Hoe lang?

Hoe lang je mediteert, bepaal je zelf. Een korte meditatie van 5 minuten kan zeker al effect hebben, maar je kunt het ook gedurende 20 minuten, een uur of zelfs langer doen. “Hoe minder tijd je hebt om te mediteren, des te langer zou je het moeten doen,” is een veel gehoorde uitspraak.

 

Kun je nog meer tips gebruiken om je werkdagen haalbaarder te maken en beter om te gaan met prikkels?

Wil je hiervoor graag aan de slag met een loopbaancoach die zelf ervaart hoe het is om hooggevoelig te zijn?

Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Tijdens loopbaanbegeleiding kijken we samen wat voor jou de grootste struikelblokken vormen en hoe je deze kan overwinnen. 

Benieuwd of het iets voor jou is? Kom het ontdekken tijdens een gratis kennismakingsgesprek. Daarna beslis je gewoon zelf of je start of niet.