fbpx

Rust op je werkplek = rust in je hoofd

Door coach Peggy Janssens

We beseffen het niet altijd, maar onze werkplek is een belangrijke bron van prikkels. En we brengen er het grootste deel van de dag door. Logisch dus om hier te starten als je meer rust in je hoofd wil creëren.

Tip 1: Opgeruimd staat netjes

Chaos op je bureau betekent meestal ook chaos in je hoofd. Daarom ben ik een grote voorstander van het clean desk principe. Zorg ervoor dat er op je werktafel zo weinig mogelijk paperassen en prullaria rondslingeren, enkel datgene waar je op dat moment mee bezig bent. Dat geeft niet alleen rust in je hoofd, maar ook focus. Maak er bovendien een gewoonte van om je bureau helemaal leeg te maken op het einde van de dag zodat je de volgende ochtend letterlijk en figuurlijk met een schone lei kan starten.

Tip 2: Scherm je af voor teveel geluiden

Tegenwoordig werken de meeste mensen in een landschapsbureau, omringd door collega’s. Gezellig, maar vaak luidruchtig. Een oplossing om toch rust te creëren is een noise cancelling hoofdtelefoon of oordopjes. Deze schermen geluiden af en laten tegelijkertijd toe om een rustig, gedempt muziekje af te spelen dat helpt om je te concentreren. Afhankelijk van het model dat je kiest, kan het een flinke investering zijn, maar zeker de moeite waard als je concentratieproblemen hebt of behoefte hebt aan een bepaalde mate van afzondering. Wil je zo’n oplossing aanschaffen, bespreek het dan eerst even met je collega’s en manager, zodat ze begrijpen waarom je dit gebruikt.

Tip 3: Zorg voor het juiste licht

Zeker in grotere kantoorruimtes is het niet vanzelfsprekend om het ‘juiste’ licht te hebben. Fel licht bevordert het vermogen om te focussen en analytisch te denken, terwijl zachter licht de creativiteit bevordert. In de ideale situatie werk je in een kantoor met daglicht. Dit volgt namelijk een bepaalde cyclus: ’s ochtends is het feller en blauwer, ’s avonds is het roder, warmer en minder fel. Het -al dan niet- volgen van deze cyclus heeft een impact op je slaapritme. Tegenwoordig zijn er verlichtingssystemen die deze cyclus kunstmatig nabootsen, maar deze zijn behoorlijk kostbaar. Een veel eenvoudigere oplossing is om regelmatig een pauze te nemen en even naar buiten te gaan.

Tip 4: Omring je met planten

Diverse studies hebben aangetoond dat planten op kantoor een positief effect hebben op de stemming en zelfvertrouwen van werknemers en stress verlaagt. Zelfs een afbeelding van een plant heeft dit effect al. Bovendien zorgen bepaalde planten voor een luchtzuiverend effect. Geen overbodige luxe als je je werkplek met meerdere collega’s deelt. Heb je geen groene vingers? Geen enkel probleem, er zijn genoeg plantensoorten die weinig zorg nodig hebben, zoals de sanseveria, de aloë vera en de graslelie.

Tip 5: Gebruik je zintuigen

Wie hooggevoelig is, heeft doorgaans ook een sterke reukzin. En dat kun je prima in je voordeel gebruiken. Zelf heb ik altijd een aantal flesjes essentiële oliën in mijn bureaulade staan. Voel ik me opgejaagd, dan haal ik mijn flesje lavendelolie boven. Een paar druppels op mijn polsen, enkele keren diep in- en uitademen en de spanning verdwijnt als sneeuw voor de zon. Wanneer ik een vrolijke opkikker nodig heb, kies ik voor bergamot-olie: deze geur doet me meteen denken aan vakantie en brengt me in een opperbest humeur. Ook jij hebt ongetwijfeld bepaalde geuren waar je blij of rustig van wordt. Experimenteren maar!

Speelt jouw hooggevoeligheid je behoorlijk parten in je job? Dan kan ik je als loopbaancoach én HSP ervaringsdeskundige ongetwijfeld helpen. Er zijn namelijk nog heel wat meer tools, tips en tricks die je kunt toepassen, volledig op maat van jouw specifieke situatie. 

Benieuwd of loopbaanbegeleiding iets voor jou is? Kom het ontdekken tijdens een gratis kennismakingsgesprek. Daarna beslis je gewoon zelf of je start of niet.