Rust, ritme en regelmaat

Door coach Peggy Janssens

Rust, ritme en regelmaat: wie (jonge) kinderen heeft, kreeg misschien ooit wel het advies om dit toe te passen. Het uitgangspunt is dat kinderen behoefte hebben aan structuur en houvast. Dit helpt hen om om te gaan met de veelheid van prikkels die dagelijks op hen afkomt.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat dit niet enkel opgaat voor kinderen. Ook volwassenen hebben hier behoefte aan. De mens en zelfs de natuur heeft van oorsprong drang naar structuur en vastigheid, anders zouden er geen seizoenen, cycli, kalenders en wekkers zijn.

Rust

Ons brein wordt dagelijks geprikkeld door duizenden indrukken van buitenaf. Logisch dat er op tijd een rustpauze nodig is. De belangrijkste is uiteraard je nachtrust. Tijdens je slaap filtert je brein alle informatie die je tijdens de dag hebt opgeslagen. Nutteloze dingen vergeet je, belangrijke dingen worden opgeslagen. Slapen is dus belangrijk om alles wat je op een dag meemaakt te verwerken en ordenen.

Maar ook tijdens de (werk)dag heeft je brein regelmatig een rustpauze nodig. En daar gaat het vaak mis. Als mensen al even een pauze nemen, is het vaak om social media of andere zaken te checken op de telefoon. Alweer prikkels. Veel beter is het om jezelf even, al was het maar 5 minuten, een prikkelvrij moment te gunnen. Een wandelingetje in de buitenlucht is prima. Lukt dat niet, dan is even in de verte staren en de gedachten de vrije loop laten ook zeer effectief. Zelfs gewoon even de ogen sluiten een een paar minuten rustig in- en uitademen maakt al een enorm verschil. Over ademen schrijf ik binnenkort trouwens een apart blogbericht.

Ritme

Een gezond werkritme houdt in dat je je taken vlot kan afwerken binnen de voorziene tijd. Vaak is het zoeken naar de juiste balans. Zit je in een goed werkritme, dan ervaar je dit als een aangename flow. Dit bereik je door taken een voor een af te werken en je niet te laten afleiden. Laat je dus niet verleiden door het principe van multitasking: op het einde van de rit ben je meestal meer tijd kwijt en bereik je minder resultaat. Ook je mailbox kan een bron van afleiding zijn. Mijn advies is om je mails 2 x per dag te checken, bijvoorbeeld ’s ochtends wanneer je opstart, en ergens in de loop van de namiddag. Hierbij kun je de 2-minuten regel toepassen: alle mails die je binnen de 2 minuten kunt afhandelen, regel je meteen. De rest plan je in op een later moment.

Regelmaat

Ritme en regelmaat gaan hand in hand. Regelmaat betekent dat bepaalde gebeurtenissen zich in een bepaald patroon afspelen. Het is uiteraard onmogelijk om bij elke werkdag hetzelfde stramien toe te passen, maar het is wel verstandig om een bepaalde vorm van regelmaat in te bouwen. Door bijvoorbeeld je lunchpauze niet over te slaan, en ze elke dag op hetzelfde moment te nemen. Ook voor het afhandelen van je mails kun je vaste blokken inbouwen. En zo zijn er wellicht nog andere momenten of gebeurtenissen die jij voor jezelf kunt bepalen en inplannen. Door regelmaat toe te passen, creëer je rust-of ankerpunten in je dag, en dat helpt jou om te gaan met de grote hoeveelheid prikkels die dagelijks op je afkomt.

Kun je nog meer tips gebruiken om je werkdagen haalbaarder te maken? En wil je graag een coach die dagelijks zelf ervaart hoe het is om hooggevoelig te zijn? Dan ben je bij mij aan het juiste adres.

Benieuwd of loopbaanbegeleiding iets voor jou is? Kom het ontdekken tijdens een gratis kennismakingsgesprek. Daarna beslis je gewoon zelf of je start of niet.