Wat gebeurt er in je lichaam als je overprikkeld bent?

Door Coach Peggy Janssens

Wanneer je gestresst raakt produceert je lichaam het stresshormoon cortisol. Je lichaam detecteert als het ware een noodsituatie en de vrijgekomen adrenaline en noradrenaline zorgen ervoor dat je lichaam alert is, klaar is om te vluchten, vechten of te bevriezen. Cortisol zorgt er tevens voor dat je spijsvertering en andere basisfuncties in je lichaam omlaag gaan, zodat alle energie aangewend kan worden voor de noodsituatie.

Doorgaans komt ons systeem na een korte periode van overprikkeling vanzelf weer tot rust. Het wordt een ander verhaal als meerdere stressvolle situaties zich achter elkaar aandienen (of je jezelf dit in de vorm van moeten oplegt) zonder dat je voldoende tijd hebt om even bij te komen. Dan kom je in een staat van chronische overprikkeling. Het stresshormoon cortisol kan namelijk uren, dagen, weken en zelfs maanden tot jaren in je lichaam aanwezig blijven met alle gevolgen van dien zoals bijvoorbeeld hyperventilatie.

 

Hoe ga je om met die overprikkeling?

👉1.Neem tijdig een time out!

Bij acute overprikkeling is het belangrijk om zo snel mogelijk je rust te vinden. Geef jezelf even de ruimte om tot rust te komen na een drukke vergadering of een feedback moment met je baas. Ter voorkoming van chronische overprikkeling is het belangrijk regelmatig prikkelvrije momenten in je dag en week in te plannen.

👉2. Fouten maken mag!

Ben jij iemand die pas iets gaat doen als je zeker weet dat de uitkomst goed zal uitpakken? Of doe je dingen niet om eventuele fouten te vermijden? Ik zal een geheimpje verklappen: elk mens maakt fouten en het is onmogelijk iets te leren als je niet van tijd tot tijd fouten maakt. Stop met wachten op het perfecte moment, tot je ‘ helemaal af’ bent, of tot je zeker weet dat niets fout kan gaan. Geef jezelf de ruimte om te leren, ook jij mag fouten maken.

👉3. Focus op je kwalteiten

De kans is groot dat je vooral geneigd bent te kijken naar wat er niet goed gaat of naar wat je nog zou kunnen leren. Je vermogen nuances te zien en te reflecteren op je gedrag zijn prachtige eigenschappen, mits je ook waarneemt wat je talenten zijn en kunt zien wat er wel goed gaat. Dan is er als het ware een balans tussen beiden. Vaak tref ik hoogsensitieve mensen in de praktijk die vooral kijken naar hun tekortkomingen en moeite hebben met het zien van hun hoogsensitieve kwaliteiten.

👉4. Neem tijd voor je hobby

Je hoofd op tijd leegmaken is een must voor HSP-ers.  Plezier geeft ruimte en ontspanning. Zo kun je mij bijvoorbeeld in mijn vrije tijd regelmatig vinden aan de zee voor een lange wandeling of in bad met een goed boek en omringd door kaarsen!. Naast dat ik het heerlijk vind om te doen geeft het mij ook een gevoel van ontspanning en rust in mijn soms hectische leven.

👉5. Houdt je alleen bezig met waar je invloed op hebt

Een belangrijk kenmerk bij veel HSP is een naar buiten gericht systeem. Wat vindt een ander van mij? Kom ik wel goed over? Kan ik mezelf zijn? Ik spreek vaak over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid.

Wanneer jij je teveel richt op de cirkel van betrokkenheid (zaken waar je betrokken bij bent, maar niet direct invloed op hebt zoals de mening van anderen, het weer en het verkeer) verkleint jouw cirkel van invloed. De cirkel van invloed gaat over zaken waar je wel invloed op hebt, jouw reactie en handelen op alles in je leven. Richt je je meer op deze cirkel dan kun je hiermee je cirkel van invloed juist vergroten. Kijk eens goed waar je vanuit deze cirkel wél invloed op hebt.

Cirkel van invloed en betrokkenheid